Markkinointi on kuollut?

”Marketing is dead” latasi Bill Lee Harvard Business Review -lehden verkkoblogissa elokuussa. Koko perinteinen markkinointi sisältäen mainonnan ja PR-toiminnan on kuulemma menettänyt merkityksensä ja muuttunut turhaksi. Eivätkä useimmat yritykset ole huomanneet mitään.

Lee perustelee väitettään tutkimuksilla, jotka osoittavat ostokäyttäytymisen muuttuneen: asiakkaat eivät enää anna arvoa yrityksen tuottamille markkinointimateriaaleille vaan ottavat tuotteista selvää omilla ehdoillaan, vaikkapa keskustelemalla sosiaalisessa mediassa tai lukemalla asiakasarvioita internetistä. Lisäksi toimitusjohtajat ovat kyllästyneet markkinoinnin kehnoon mitattavuuteen: 72 % kyselyyn vastanneista johtajista ei halua enää antaa rahaa hankkeisiin ilman, että heille voidaan osoittaa, miten investointi kasvattaa yrityksen liiketoimintaa.

Mitä yrityksen kannattaa tehdä, kun perinteinen markkinointi ei enää toimi? Useimmat Leen tarjoilemat vastaukset liittyvät läheiseen asiakassuhteeseen: tunnista avainasiakkaat ja mielipidevaikuttajat ja tue heitä – vaikkapa lähettämällä bloggaajille tuotenäytteitä –, tarjoa asiakkaille helppoja tapoja jakaa tietoa tuotteista mm. sosiaalisessa mediassa sekä ota asiakkaat mukaan jo tuotekehitykseen. Yrityksen on tultava lähelle asiakkaitaan, jos se mielii menestyä.

Aikamoista. Toisaalta tämäkin muutos on mahdollisuus. Uudenlainen lähestymistapa markkinointiin tarjoaa eväitä kestävään kasvuun pitkäaikaisten ja aitojen asiakassuhteiden kautta. Myös blogin perustaminen on askel siihen suuntaan.

Antti-Pekka Hulkko

Kustannuspäällikkö, Kauppakamari

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s