Saako töissä olla negatiivinen?

Kävimme viime viikolla yrityksessämme läpi varhaisen puuttumisen mallia. Siinä sitten listattiin asioita, jotka esimiehen tulee ottaa puheeksi alaisen kanssa. Yksi kohta listassa varasti huomioni: ”työntekijän kielteinen suhtautuminen työhön ja työyhteisöön”.

Höh, eikö töissä saa olla negatiivinen? Kaikilla tietysti on huonoja päiviä, mutta missä menee puuttumisen raja? Milloin huono päivä tai viikko muuttuu ”kielteiseksi suhtautumiseksi työhön”?

No kuvitellaan sitten, että raja ylittyy ja esimies haluaa puuttua asiaan. Mitä esimies voi tehdä? Jos esimies lähtee juttuun mukaan ja alkaa moittia työnantajaansa, niin hän ehkä saa itse alaisen hyväksynnän sillä hetkellä, mutta samalla vahvistaa negatiivista tunnetta. Pahimmassa tapauksessa alainen alkaa pitää esimiestään selkärangattomana myötäilijänä! Entä jos esimies alkaa siinä paikassa veisaamaan yrityksen missiota ja visiota ja kertoo, että kaikkihan on mainiosti ja nyt ei ole mitään syytä negatiivisuuteen? Tuskin toimii sekään. Todennäköisesti esimies itsekin väsyy pian yksinäiseen positiivisuuteensa ja liittyy negatiivisten kerhoon.

Siispä: Saako töissä olla negatiivinen? Jos ei, niin miten negatiivisuus voitetaan? Toivottavasti Timo Rope ja Sampo Kettunen antavat vastauksia kysymyksiini lokakuussa ilmestyvässä kirjassaan Halujohtaminen. Mitä sinä olet mieltä?

– Antti-Pekka

Vastaa