Mihin Jari Tervo tarvitsee kustantajaa?

Mihin kustantajaa tarvitaan? Miksi en julkaisi kirjaani itse? Tätä monet kirjailijat nykypäivänä miettivät, ja ihan aiheestakin.

Kirjoittamisen jälkeen tekstin voi taittaa itse tai vaikkapa tallentaa tekstitiedoston suoraan pdf-muotoon ja lähettää kirjapainoon. Näppärä kirjoittaja tekee myös itse kirjalle kannen tai pyytää tuttuaan tekemään. Sitten vaan odottamaan kirjalavojen saapumista painosta omaan autotalliin, joka toimii ilmaisena varastona ja lähetyskeskuksena (pelkän sähkökirjan tekijä voi jättää tämänkin välistä). Markkinoinnin voi hoitaa itse perustamalla verkkosivun ja pitämällä kirjasta ääntä sosiaalisessa mediassa. 

Helppoa? Parhaimmillaan kyllä. Entä johtaako parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen (hienoon kirjaan) ja hyviin myyntilukuihin? Todella harvoin. Kirjan itse julkaisevalla kirjoittajalla ei ole nimittäin käytössään kustannustoimittajaa sparraajana ja kielenhuoltajana, ei tyylikkäästä ulkoasusta huolehtivia taittajaa ja graafikkoa, ei sujuvaa logistiikkaa, eikä etenkään kustantajan markkinointikoneistoa, asiakasrekistereitä tai suhteita jälleenmyyjiin.

Juuri avattu kustantaminen.fi -sivusto esittelee kiinnostavasti kustantamista. Katso videolta vaikkapa Jörn Donnerin, Jari Tervon, Kjell Westön ja kumppaneiden ajatukset kustantajan roolista:

 

– Antti-Pekka Hulkko, kustannusjohtaja/Kauppakamari

Yksi kommentti artikkeliin ”Mihin Jari Tervo tarvitsee kustantajaa?

  1. Paluuviite: Unohdettu ammatti | Ammattikirja.fi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s