Tunnetta, taitoa, kivijalkaa, verkkoa – aspasta on moneksi

50 KEISSIÄ asiakaspalvelusta

”Can do madame. No problem.”

Tämä on päällimmäinen asiakaspalvelukokemukseni entisestä kotimaastani Malesiasta. Kaupasta tai palveluntarjoajasta riippumatta. Kaikki onnistuu, kyllä hoituu, ei ongelmaa. Käytännön toteutus tosin oli välillä vähän muuta kuin luvattiin. Nopeasti opin, ettei aasialaiseen kulttuuriin kuulu myöntää, jos ei osaa tai pysty.

Mutta jos keskittyy pelkkään asiakaspalvelukokemukseen, siitä jää päällimmäiseksi hyvä mieli. Ainakin yritettiin. Heti ei tyrmätty. Hapanta naamaa ei näytetty. Ja jos joskus jouduinkin huomauttamaan lupausten täytäntöönpanon puutteesta, oli vakiovastaus ”Sorry lah.” Eihän tuota hymyssä suin lausuttua anteeksipyyntöä voi olla ottamatta kuin hyvällä!

Suomi joulukuussa. Bussipysäkillä tuulee niin, että sateenvarjo kääntyy ympäri. Pipo on kastunut räntäsateessa eikä riemuni ole ylimmillään. Nyt bussi vihdoin suvaitsee saapua, minuutin myöhässä. Vilautan äkkiä matkakorttia, jotta pääsisin pakenemaan perimmäiseen penkkiriviin ja tuijottamaan tylsistyneenä ulos. Ei onnistunut! Heti bussiin astuessani kuljettaja huikkasi iloisen huomenen, ja huono tuuli oli tiessään.

Sama viime viikolla. Paitsi että aurinko paistoi, hyppäsin hyväntuulisena bussiin ja toivotin iloisena kuljettajalle huomenet. Ei vastausta. Uusi yritys seuraavana päivänä. Tulos sama. Ei vastausta.

Alkoi harmittaa. Mikä tässä mättää? ASPA. Asiakaspalvelu. Joinain aamuina se on loistavaa. Toisinaan ihan olematonta. Epätasalaatuista!

Asiakaspalvelu on monessa suhteessa yrityksen kivijalka. Sen perusteella asiakas muodostaa kuvan yrityksestä. Siihen kannattaa pureutua, panostaa ja sitä on syytä koko ajan kehittää. Sitten hyviin uutisiin: kaikkea ei tarvitse testata kantapään kautta.

Tarjolla on kirja, jonka oppeja saa kokeilla itse. Kirja, jossa on tapausesimerkkejä riittävästi. Kirja, jossa sukelletaan suoraan aitoihin suomalaisiin tapauskuvauksiin. On Finnairia, on Fobbaa, on Veikkausta ja Loihtimoa, Kelasta ja Metsänkylän Navetasta nyt puhumattakaan. Ja niistä muista innostavista.

Katleena Kortesuon 20. kirja on saanut nimekseen sopivasti tasakymmenluvun sekin. 50 Keissiä on Kauppakamarin uusi kirjasarja, kavereiden kesken 50K. Sarjan esikoinen 50 keissiä asiakaspalvelusta keskittyy nimensä mukaisesti asiakaspalveluun, monien yritysten menestystekijään, joskus myös kompastuskiveen.

Osa keisseistä on haastatteluja, osa kuvauksia ulkoapäin asiakkaan näkökulmasta. Aspakanavia on mukana monipuolisesti: sähköposti, puhelin, kasvokkaismyynti ja some nyt ainakin. Tutustu, sovella, kääri hihat ja tartu toimeen. Can do, lah!

– Piia Similä, kustannustoimittaja / Kauppakamari

 

Yksi kommentti artikkeliin ”Tunnetta, taitoa, kivijalkaa, verkkoa – aspasta on moneksi

  1. Paluuviite: Aspan avulla onnistut – kurkistus Kauppakamarikauppaan | Ammattikirja.fi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s