Sosiaalinen media on riski

Muistatkö vielä nämä: #vesilasigate #ubergate #hodarigate #viskigate? Moni muistaa, vaikka ei välttämättä haluaisi. Tästä syystä yksi eniten puhuttavia aiheita somekoulutuksissa on se, miten riskaabelia some on. Kaiken näköistä voi sattua ja sattuukin. Miksi siis meidän yritys haluaisi tieten tahtoen aiheuttaa itselleen ongelmia ja huonontaa yritysmielikuvaansa?

Uskallatko olla poissa?

Homma nyt vaan sattuu olemaan niin, että poissaoleminen on vielä huonompi vaihtoehto. Gatet eivät synny tyhjästä, joten niitä ei voi välttää sillä, että laittaa päänsä piiloon. Jos yrityksen tekemisistä löytyy jotain epäilyttävää tai ihmeteltävää, se löydetään ja jaetaan siitä huolimatta, että olet visusti päättänyt pysyä pois Facebookista. Eikö siksi olisikin parempi ottaa kanavat omaan haltuun ja päästä tätä kautta sanomaan myös se oma näkökulma asioihin?

Mitä yrityksen pitäisi pelätä?

Kaikkein vakavin ja konreettisin someriski on se, ettei yrityksellä ole olemassa sosiaalisen median strategiaa tai suunnitelmaa. Tämä on myös valitettavasti kovin tavallinen tilanne: on lähdetty räiskimään ilman maalitaulua. Kun ei tiedetä miksi, missä, kuka ja miten asiaa hoidetaan, riski negatiivisen yrityskuvan luomiseen kohoaa kuin pullataikina. Joko tehdään vääriä asioita liian tiuhaan tai tehdään oikeita asioita niin harvakseltaan, että uskottavuus kärsii.

Miten sitten pitäisi toimia?

Somestrategia lähtee liikkeelle yksinkertaisista kysymyksistä.

  1. Tavoitteet: mitä somen avulla tavoitellaan? Vastaukseksi ei kelpaa myynti, sillä siihenhän kaikki toiminta tähtää. Mitä siis pitää tapahtua ennen myyntiä?
  2. Mittarit: miten tavoitteiden saavuttamista mitataan? Jos asetit tavoitteeksi näkyvyyden, miten voisit mitata sitä konkreettisesti?
  3. Kohderyhmät: kenelle viestisi on tarkoitettu? Millainen on se henkilö tai tyyppiasiakas, jolle haluat puhua? Mitkä ovat hänen arjen haasteensa?
  4. Kanavat: missä kanavissa saat edellisessä kohdassa määritetyt tyyppiasiakkaat todennäköisimmin kiinni?
  5. Resurssit: kuka tätä kaikkea tekee? Onko taitoa ja ennen kaikkea onko aikaa? Jos ei, kysy ihmeessä apua ulkopuolelta.

Vastaa ensin edellisiin viiteen kysymykseen ja mieti vasta sitten tarkempia sisältöjä ja kampanjakonsepteja. Muutoin menet takapuoli edellä puuhun ja sosiaalisesta mediasta muodostuu yritystoiminnallesi vakavasti otettava riski.

– Marika Siniaalto, toimitusjohtaja, Grapevine Media Oy

Marika on juuri ilmestyneen Sosiaalisen median menestysreseptit -teoksen kirjoittaja.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s