Ei palkintokarkeille

Esimies_palkitsijana_3DMockUp_pysty_72res-200px”Äiti, mitä mä saan palkinnoksi, jos syön lautasen tyhjäksi? Miten olisi jälkiruokakarkki?”

Kyllä, palkitsemisstrategioita osaavat laatia jo 5-vuotiaatkin. Toinen kysymys on, kuinka toimivia ne ovat.

Työelämässä toimimattoman palkitsemisstrategian voi heittää ulos ikkunasta, sillä ei toisin sanoen tee mitään. Parhaimmillaan strategian avulla taas saadaan parhaat työntekijät yritykseen ja heidät saadaan vieläpä tekemään parhaansa. Mikä parhaiden ja parhauden voittokulku! Tämä oli asian kivuton osuus. Palkitsemista on helppo suunnitella – kirjoituspöydän ääressä. Käytäntö on kinkkisempi juttu.

Mitä palkitsemisella viestitään eri tavoin motivoituville ihmiselle? Voiko samalla palkitsemismallilla saada kaikista irti mahdollisimman paljon? Toisaalta onko tasa-arvoista palkita eri ihmisiä eri tavoin?

Palkitsemisstrategian laatiminen on ajatustyötä isolla aa:lla. Minkälaisista tuloksista palkitaan? Minkä tason tuloksista palkitaan? Miten palkkio jaetaan henkilöstön kesken? Mitä eri palkitsemisen muodoilla viestitään?

Esimies palkitsijana – Aseta tavoitteet, mittaa ja palkitse on teos näiden kysymysten kanssa painiville esimiehille. Lisää kysymyksiä, pohdinnanaiheita ja paljon kokemuksesta kumpuavia vastauksia. Kun henkilöstö pirstaloituu arvojensa ja asenteidensa suhteen yhä enemmän eikä kilpailu ole ainakaan hiljenemään päin, voi esimiehelle tulla välillä hiki. Oikeanlaisten esimiesten valinta taas on haaste organisaation ylimmälle johdolle. Nimittäin: ” Henkilöstön perusoikeuksiin pitäisi kuulua oikeus hyvin johdettuun työpaikkaan.”

Kireän kilpailun ja talouden epävarmuuden aikana palkitseminen vasta tärkeää onkin. Voittajia ovat ne, jotka onnistuvat palkitsemispolitiikassaan. Motivoituneimmat huipputekijät kun ovat heidän.

Niin ja tuohon jälkiruokakarkkiin palatakseni. On aika selailla keittokirjoja ja harjoitella. Kun lautasen tyhjäksi syömistä ei koeta enää palkinnonarvoisena suorituksena, olen onnistunut tavoitteessani.

– Piia Similä, asiantuntija, julkaisut / Helsingin kauppakamari

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s