Kumpaa uskot: mainosta vai kavereita?

(VI)ihastuttava_mainoskieli_etukansivalmis”Täyden palvelun yritys. Asiakkaan parhaaksi. Aina ja kaikkialla.”

Kumpaa uskot enemmän: kaverisi huonoa asiakaspalvelukokemusta vai yrityksen mainosta, jossa kerrotaan, että he ovat asiakkaan asialla?

Mistä yrityskuva rakentuu? Siitäkö, mitä yritys kertoo itsestään? Vai ehkä sittenkin niistä verkostosi ihmisten kertomuksista, aidoista tarinoista sisältä käsin?

Sosiaalisen median valo (tai varjo) on nopeus. Siellä yrityksen maineen pystyy menettämään hetkessä, riippumatta siitä, onko yritys somessa vai ei. Tarinat leviävät, vertaisryhmiä, tuttuja ja tutun tuttuja uskotaan. Heidän kokemuksiinsa luotetaan. Positiivinen yrityskuva on työläs luoda, mutta sangen helppo menettää. Tyytymätön henkilöstö, tyytymättömät asiakkaat – se siitä. Huonon brändin lähettiläitä molemmat.

Ilmarisen viestintäjohtaja Päivi Sihvola kertoo (V)ihastuttava mainoskieli -teoksessa, etteivät he mainosta lainkaan. He keskittävät voimavaransa muualle: henkilöstöön. ”Henkilöstö on paras mainoskampanja.” Tällä tavalla yrityskuva luodaan kestävälle pohjalle. Korulauseista todellisuuteen.

Kun lukee kirjoituksia z-sukupolvesta työelämästä, siitä kuinka uusi työelämään tuleva sukupolvi arvostaa verkostoja yli kaiken, on koko ajan online ja valmiina vaihtamaan työpaikkaa kuin sukkia, ei brändin ja yrityskuvan rakentaminen sisältäpäin, työntekijälähtöisesti, kuulosta hölmölle. Päinvastoin. Voisiko tässä olla viisastenkivi, jolla yritykset saavat itselleen parhaat osaajat, jotka viihtyvät ja eivätkä vaihda kilpailijan leipiin nopeammin kuin ehdit sanoa brändi?

Nii-iin. ”Henkilöstö on paras mainoskampanja.”

– Piia Similä, asiantuntija, julkaisut / Helsingin seudun kauppakamari

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s