Googlailijasta fysioterapeutin asiakkaaksi

Hyvä_liiketoimintasuunnitelma_MockUpTämä teksti on jatkoa ammattikirjan blogissa 2012 ilmestyneelle kirjoitukselle. Vien ajatusta aikaisemman tekstin teemalla erikoistumisesta pykälän pidemmälle. Siirryn konkretiaan.

Itseäni lähellä oleva fysioterpiayrittäjyys toimii hyvänä esimerkkinä. Fysioterapian eri osa-alueille erikoistuneita ammattilaisia on pelkästään Helsingin alueella iso liuta. Ammatilliseen erikoistumiseen panostetaan. Esimerkiksi alaraajaproblematiikkaan perehtynyt fysio on juoksuharrastajan apu numero yksi erilaisten harjoittelun, palauttavan treenin ja lihashuollon kysymysten parissa.

Asiakasnäkökulman on oltava lähes poikkeuksetta agendalla, kun erikoistumista mietitään menestyvän liiketoiminnan kannalta. Miten profiloitua markkinoilla kilpailijoista poikkeavalla tavalla kohderyhmämme ykkösvalinnaksi? Juoksuharrastajaesimerkin tapauksessa erikoistuminen luo lisäarvoa varmasti, kun asiakas on vastaanotolla. Mutta onko juoksuharrastajia fysioterapiavastaanotolla? 60 % suomalaisista ei tiedä, että fysioterapiaan saa mennä ilman lääkärin lähetettä. Ilman lähetettä, ennen oireen eskaloitumista, tulevat asiakkaat ovat juuri niitä henkilöitä, joissa ovat paitsi liiketoiminnallisesti, niin myös yhteiskunnan kannalta suurimmat hyödyt.

Testataan hieman hypoteesiaani siitä, että asiakasnäkökulma ja erityisesti asiakkaan ostokäyttäytymisen tuntemus eivät ole valtaosan fysioterapiayrityksistä erikoistumisen kulmakivenä.

Kuten todettu, noin 60 % fysioterapiayrityksen kohderyhmän kuluttajista ei tiedä, että vastaanotolle saa mennä ilman lähetettä. He googlettavat hyvin todennäköisesti jonkin muun hakusanan kuin fysioterapia. Pienellä aamuisella googlailulla hakusanana fysioterapia tuottaa maksettuja Adwords-mainoksia kahdeksan kappaletta ja hakukoneoptimoitujakin tuloksia pari kappaletta. Sitran 2013 sähköisistä terveyspalveluista teettämän kyselyn mukaan 71 % prosenttia vastaajista ilmoitti etsivänsä tietoa terveysasioista internetistä. 79 % käytti tiedonhakuun Googlea tai vastaavaa hakukonetta. Jos luotamme siihen, että polven kolotuksesta kärsivä juoksija kuuluu mainuttuun 60 %:iin suomalaisista, jotka eivät tiedä, että fysioterapiaan saa mennä ilman lähetettä, niin hän googlettaa isolla todennäköisyydellä jonkin muun termin. Testaan heti perään hakusanan polvikipu juostessa. Adwords-mainoksia ei tule yhtään ja yksi kuntokeskus löytyy hakukoneoptimoituna ensimmäiseltä sivulta.

Fysioterapiayrityksissä mietitään tällä hetkellä kuumeisesti, miten käy sote-uudistuksessa. Korvamerkityt läheteasiakkaat ovat iso kysymysmerkki tulevaisuudessa. Omaehtoisesti apua etsiviä on sen sijaan markkinoilla paljon. Heistä, ainakaan juoksijoista, ei edellisen esimerkin valossa yksikään fysioterapiayritys Helsingissä ole kiinnostunut. Kannustan alan ammattilaisia miettimään todella kriittisesti oman liiketoimintamallin erikoistumisen perustaa. Tällä hetkellä julkisia, lähetteellä tulevia asiakkaita, on monella alan toimijalla suurin osa. Kysynkin, kuinka moni teistä yrittäjistä uskoo, että niihin kannattaa perustaa yrityksen menestys myös tulevaisuudessa? Lait ja asetukset muuttuvat. Kysykää vaikka proviisoreilta!

Muutama fysioterapeutti Helsingissä on asian tajunnut. Eräs heistä kysyi osuvasti, kuka haluaa mennä terapiaan, kun polvea kolottaa ennen juoksukoitosta tai juoksukenkävalinta askarruttaa. He googlailevat, perehtyvät ensimmäisiin hakutuloksiin blogi- ja videopostausten muodossa ja valitsevat sen, joka auttaa heitä eniten ilmaiseksi. Loppu onkin fysioterapeutin omaa intohimoa, ammatillista erikoisosaamista. On syntynyt asiakkuus. Terapiasta ei puhu kukaan.

Sivulla www.hyvaliiketoimintasuunnitelma.com kirjoittelen sosiaali- ja terveysalan strategian ja liiketoimintaymmärryksen aihepiireistä. Siellä on ilmaisia työkaluja syksyllä 2015 ilmestyvästä uudistetusta GHyvä liiketoimintasuunnitelma -kirjasta, sähköisen markkinoinnin vinkkejä ja linkkejä sekä onnistujien liiketoimintacaseja alan kutkuttavista ilmiöistä. Lue, ihastu tai ärsyynny mutta erikoistu asiakasnäkökulma huomioiden: se kannattaa!

– Johannes Hesso, yrittäjä, Hyvä liiketoimintasuunnitelma -teoksen kirjoittaja

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s