Katleena Kortesuo: Hyvä valmistautuminen kriisiin pelastaa niin pienen kuin isommankin yrityksen

riko_lasi_hatatilanteessa_300px

– Kriisiviestintä on rahaa, ja yrityksillä on valtavat säästömahdollisuudet, jos potentiaaliset kriisitilanteet osataan hoitaa hyvin, sanoo tietokirjailija ja viestinnän kouluttaja Katleena Kortesuo, jolta ilmestyy pian Riko lasi hätätilanteessa -kirja.

Kriisit lisääntyvät jatkuvasti. Syynä on Kortesuon mukaan se, että viestinnän ala heijastelee usein yhteiskunnallista tilannetta ja sen eri ilmentymiä. Kun kansakunta on stressaantunut, se ilmenee siinä, miten asioista kerrotaan ja millaisina viesteinä ne myös tulkitaan. Viestintä on kuin kansakunnan sydän, joka sykkii sen mukana.

Kriiseihin valmistautuminen, niiden ennakoiminen ja niistä selviäminen ei kuitenkaan ole aina kovin yksinkertaista, koska yrityksen toimet koskettavat usein monia tahoja. Kortesuon mukaan yritys voi sanoa onnistuneensa kriisiviestinnässään, jos organisaatiossa onnistutaan saamaan positiivisemmat tulokset kuin mitä todennäköisyyslaskenta hätätilanteessa edellyttäisi. Hän korostaa, että kriisejä ei saa eikä kannata kuitenkaan pelätä. Niitä tulee aina eteen eikä niitä voi välttämättä ennakoida.

Kortesuon mukaan hyvän kriisiviestijän on oltava nokkela ja reagoitava nopeasti. Hänellä on myös oltava sosiaalista pelisilmää. Lisäksi itsevarmuus, joka heijastuu niin päätöksentekoon kuin esiintymiseen, on tärkeää.

– Sen sijaan viestintätaidot ovat jokaisen opittavissa, joten en laske niitä mukaan ominaisuuksiin, mutta itsevarma ihminen uskaltaa tehdä pienellä riskillä ratkaisevan peliliikkeen eikä jää liian pitkäksi aikaa odottelemaan, mitä ympärillä hätätilanteessa voi ehtiä tapahtua, hän lisää.

Tarve uuden kirjan kirjoittamiselle tuli Kortesuon asiakkailta ja yhteistyökumppaneilta, jotka kokivat tarvitsevansa käytännön neuvoja sisältävää opasta kriisiviestintäänsä. Jo lähes 30 teosta kirjoittanut tietokirjailija tarttui projektiin ja kokosi aineistoa eri tieteenaloja yhdistelemällä ja lisäämällä sinne luonnollisesti myös omaa elämänkokemustaan.

– Jokaisen johtajan pitää hallita kriisiviestinnän perusperiaatteet. Aivan kuten kielitaito on välttämätön ulkomailla, myös kriisiviestinnän taito on välttämätön poikkeustilanteissa. Tämä osaaminen pitää hankkia etukäteen, sillä tulipalon keskellä se on jo myöhäistä, hän tiivistää loppuun.

Katleena Kortesuon uutuuskirja Riko lasi hätätilanteessa julkaistaan tiistaina 25.10.2016 Kauppakamarin tiloissa Kalevankatu 12:ssa. Voit tutustua ja ilmoittautua julkistamistilaisuuteen tästä linkistä.

Teksti: Taina Parviainen, KauppakamariTiedon päätoimittaja

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s