Työryhmä kannattaa muutoksia osinkoverotukseen ja ansiotulojen verotukseen

9 Hel

cropped-0015419p2.jpg

VM:n asettama yritysverotuksen asiantuntijatyöryhmä ehdottaa muutoksia listaamattomien yhtiöiden osinkoverotukseen sekä ansiotulojen verotukseen.

Osinkojen verotus

Työryhmä pitää nykyistä osinkoverojärjestelmää ongelmallisena, koska verotuksella on voimakkaasti osingonjakoa ohjaava vaikutus eikä yritystoiminnan verokohtelu ole kaikissa vaiheissa ja kaikilla toimialoilla neutraalia. Työryhmän mukaan nykyinen osinkoverotus myös ohjaa toimimaan osakeyhtiömuodossa ja aiheuttaa vääränlaisia kannustimia.

Työryhmä ei pidä listaamattoman ja listatun yhtiön osinkoverotusten suurta eroa perusteltuna. Työryhmä ehdottaakin listaamattomien yhtiöiden jakamien osinkojen verotukseen mallia, jossa nettovarallisuudelle laskettava tuottoraja lasketaan 8 prosentista 4 prosenttiin ja osinko olisi 4 prosentin tuottorajaan asti 40-prosenttisesti veronalaista pääomatuloa. Nettovarallisuudelle laskettavan tuottorajan ylittävältä osalta osinko olisi edelleen 75-prosenttisesti veronalaista ansiotuloa. Samalla 150 000 euron raja tulisi poistaa.

Ansiotulojen verotus

Koska talouskasvu perustuu entistä enemmän osaamisen lisäämiseen, työryhmä katsoo, että ansiotulon verotusta tulisi keventää. Samalla pienennettäisiin kannusteita esimerkiksi muuntaa ansiotuloa pääomatuloksi tai toimia osakeyhtiömuodossa. Tämä on linjassa sen kehityksen kanssa, että työntekemisen tavat ovat muutoksessa ja yhä useampi toimii välillä palkansaajana ja välillä yrittäjänä.

Työryhmä katsoo, että osinkotulon verotuksen kiristämisen tuomat verotulolisäykset olisi perusteltua käyttää siihen, että ansiotulojen ylimpiä rajaveroja alennettaisiin kohti tavoitteeksi asetettavaa 50 prosenttia.

Muu verotus

Työryhmän käsityksen mukaan Suomen nykyinen yhteisöverokannan taso on kilpailukykyinen eikä sen alentamiselle ole välitöntä tarvetta. Myöskään veropohjan laskentasäännöksille ei työryhmä näe muutostarvetta. Se toteaa, että poistojärjestelmään sisältyy eräitä verotuksen neutraalisuutta heikentäviä ja investointien kohdistumista ohjaavia elementtejä, jotka saattavat heikentää järjestelmän tehokkuutta kasvun ja investointien kannalta, mutta niiden merkitys on matalan yhteisöverokannan ja matalan inflaation tilanteessa suhteellisen pieni.

Teksti: Leena Viitala

Lähde: Yritysverotuksen asiantuntijatyöryhmän raportti, Valtiovarainministeriön julkaisu 12/2017

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: