Mikko Seppä: Päämääränä törkeä kilpailuetu Suomelle myynnin ja markkinoinnin avulla

mikko-seppa160x160

– Tehtäväni on saada myynnistä ja markkinoinnista suomalaisille yrityksille törkeä kilpailuetu, sanoo Mikko Seppä, joka toimii pohjoismaisessa B2B-markkinointitoimisto Advance B2B:ssä kansainvälisestä liiketoiminnasta vastaavana johtajana.

Sepän missio on selkeä, ja hän on iloinen työstään, koska hänen luotsaamansa yritys on ottanut ensimmäiset askeleensa suomalaisen markkinointiviestintäosaamisen viemisessä maailmalle. Hän julkaisi aiheesta myös B2B-markkinoinnin & -myynnin pelikirja -teoksen yhdessä Jarkko Kurvisen kanssa syksyllä 2016. Monet kirjoittajien ajatukset ovat tervetulleita näkemyksiä suomalaiselle yrittämiselle ja liiketoiminnalle.

– Hyvä tuote voi toki parhaimmillaan myydä lähes itse itseään, mutta tällä tavalla emme koskaan saavuta sitä kasvua ja kannattavuutta, mikä on mahdollista kilpailijoille, jotka puolestaan panostavat omaan myyntiin ja markkinointiinsa enemmän, Seppä kiteyttää ajatuksiaan sitkeästi juurtuneista yleisistä käsityksistä.

Hän korostaa markkinoinnin tulosvastuullisuutta ja sen jalkauttamista yrityksen arkeen.

Hänen mielestään markkinointi ja myynti ovat perustaltaan yksi ja sama asia: molempien tehtävänä on vaikuttaa potentiaalisiin asiakkaisiin siten, että nämä ostaisivat yrityksen tuotteita ja palveluita mahdollisimman hyvään hintaan.

– Myynti on ollut lähestulkoon aina tulosvastuullista, mutta markkinoinnin rooli on koettu tukifunktiona eikä aidosti liikevaihtoveturina, jollaiseksi se oikein suunniteltuna hyvin taipuu. Markkinoinnin tulosvastuu on siis tiiviisti markkinoinnin rooliin ja asemaan liitännäinen asia, ja sen pitäisi olla osana tämän alan keskustelua. Koen, että markkinointi on oikein tehtynä ehdoton kilpailuetu, joka varmistaa, että yrityksen myynti voi toimia tehokkaasti, hän sanoo.

Sepän mielestä markkinoinnilta ei ole totuttu vaatimaan asioita tai ainakaan liiketoiminnalle aidosti merkityksellistä tekoja. Esimerkiksi makeisten kiikuttaminen tai kynien tilaaminen messukäyttöön ei varsinaisesti vielä ole arvoa tuottavaa. Markkinoinnin pitää löytää keskusteluyhteys liiketoimintajohdon kanssa ja markkinointia on rakennettava yrityksen tavoitteisiin perustuen. Samalla voitaisiin miettiä, minkälaisissa asioissa markkinointi voisi ottaa suurempaa roolia.

Seppä on toiminut markkinoinnin johtotehtävissä Suomessa ja ulkomailla. Monessa asiassa jäämme hänen mielestään helposti jälkeen aivan turhaan.

– Suomessa on paljon fiksuja ja koulutettuja ihmisiä, mutta meiltä puuttuu rohkeus kokeilla ja panostaa markkinointiin. Allokoimalla riittävästi resursseja markkinointiin mahdollistetaan nopeampi oppiminen ja laadukkaampi tekeminen, koska alipanostamalla emme tule tekemään riittävää kasvua, hän toteaa omalla realistisella tyylillään.

Lisäksi Seppä sanoo, että media- ja markkinointikentän myllerryksessä on käynyt selväksi, että lähestulkoon jokainen yritys tarvitsee kumppaneita. Joudummekin katsomaan asiakkaitamme ja sidosryhmiämme uusin silmin ja opettelemaan sitä, että avaamme keskusteluja moneen suuntaan eri tavalla kuin mihin olemme tottuneet.

– Kumppanoituminen on välttämätöntä, koska vain ani harva yritys pystyy ottamaan useita henkilöitä markkinoinnissa palkkalistoilleen, Seppä ennustaa ja luotsaa maailmalle uudehkon käsitteen.

Hän kokee, että ei olisi voinut olla mielenkiintoisempaa aikaa työskennellä markkinoinnin ja myynnin parissa kuin tällä hetkellä. Teknologian nopea kehittyminen mahdollistaa tulevaisuudessa yhä paremmin skaalautuvia myynnin ja markkinoinnin malleja. Hän sanoo panostaneensa koko uransa siihen, että omaksuu ennakkoluulottomasti uusia teknologioita ja mahdollisuuksia siten, että poimii näistä aina kulloiseenkin tilanteeseen parhaiten soveltuvat ratkaisut.

– Onneksi seuraavien vuosien aikana tekoäly tulee helpottamaan perusmyyjän ja -markkinoijan arkea. Ne organisaatiot, jotka ymmärtävät, että teknologia on hyvä renki mutta huono isäntä, tulevat pärjäämään tulevaisuudessakin, Seppä lisää.

Teksti: Taina Parviainen

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s