3. luukku – Empaattiset yritykset menestyvät

Joulu lähestyy ja mainoksiin ilmaantuvat taas punaiset sydämet. Miksi tunne on tärkeää liiketoiminnassa ja markkinoinnissa?

Ammattikirja.fi:n vuoden 2019 adventtikalenterissa seikkaillaan digimarkkinoinnin maailmassa. Kirjailija Minna Komulainen jakaa blogissa ajatuksiaan aiheesta ja siitä, mikä on trendinä tulevana vuonna. Lisää aiheesta on luettavissa hänen kirjassaan Menesty digimarkkinoinnilla.


Sisältö on magneetti, joka vetää asiakasta sinua kohti. Joulun lähestyessä kannattaa pohtia, miksi tunne on merkityksellistä liiketoiminnassa? Vaikka tekniikka olisi kuinka hienoa, niin kukaan ei halua ostaa, jos ihmiset eivät välitä sanomastasi. Teknisen kehityksen keskellä empatia korostuu, se antaa liiketoiminnalle valtavasti buustia. 

Digiajan pitäisi olla kulta-aikaa asiakkaiden tavoittamiseen

Koskaan ennen ei ole ollut niin paljon kanavia kuin nyt viestin perille saamiseen. Mutta jotta saisit huomiota, vain sillä on merkitystä, onko viestisi arvokas ihmisille.

Ihmiset ovat ylikuormitettuja, tietoa tulvii niin paljon joka kanavasta. On laskettu, että markkinoijalla on vain 8 sekuntia aikaa saada ihminen jäämään viestin äärelle. Kuluttaja vilkaisee näkemäänsä, onko siinä mitään häntä kiinnostavaa ja jatkaa sitten matkaansa.

Brändien kiillotusta tärkeämpää onkin rakentaa sitoutumista. Se tapahtuu auttamalla ihmisiä, olipa sitten kuluttaja- tai B2B-markkinoilla. Tärkeintä on tarjota apua, luotettavaa ratkaisua, kuten turvallista hoivaa. Bisneksestä on tullut luottamusbisnestä. Jos sitä ei ymmärretä, ja arvomaailma ei näy firman arjessa, niin asiakas lähtee.

Mikä kytkee asiakasempatian ja yrityksen myyntifunktion yhteen?

Palvelumuotoilun on tutkittu tuplaavan yrityksen arvon. Mitä validia sitten nämä palvelumuotoilijat, customer experience designerit tai muut sitten yritykselle voivat tuoda?

Palvelumuotoilun työkaluilla voidaan oppia tuntemaan asiakas paremmin:

– Miten hän löytää meidän asiakkaaksemme?

– Mistä hänet voi tavoittaa?

– Millaisia kipukohtia hänellä on? Mitä esteitä on käyttää palvelua?

– Mitä hän etsii, mistä unelmoi ja mitä haluaa?

Palvelumuotoilun kautta liiketoiminta alkaa järjestäytyä asiakkaan ympärille, sen mukaan miten se palvelisi asiakasta kaikkein parhaiten. Tärkeintä on olla koko ajan puheyhteydessä asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa tutustuakseen siihen, miten he navigoivat kohti hakemaansa ratkaisua.

Kehitä ostajapersoonat lisäämään myyntiä

 On tärkeämpää kehittää ostajapersoonien tarinaa siihen suuntaan, että se tarkentaa ennemminkin kysymykseen miksi kuin kuka. Silloin et enää määrittele (tai rajaa), ketkä ovat asiakkaitasi, vaan ympärillesi syntyy laajempi uusien potentiaalisten asiakkaiden ja toimijoiden verkosto. Asiakkaat löytävät sinut, kun vain peruspohja markkinoinnille on oikein rakennettu. Sisältö on magneetti, joka vetää asiakasta sinua kohti.

Asiakkaan mukaan ottamisen voi myös nähdä kuvana kokouspöydästä, jossa on tyhjä tuoli työntekijöiden välissä. Se on asiakkaan tuoli. Näin hän on ajatuksena mukana kokouksessa.

Kokeile näitä!

Kutsu asiakas mukaan ajatuksissasi jokaiseen kokoukseen, missä istut. Tarjoa hänelle oma tuoli ja kuuntele häntä. Kuule, mitä hän vastaa itselleen kysymykseen ”Mitä tämä tarjoaa minulle?”.

Unohda brändipuhe.

Anna asiakkaan tuntea, että tunnet hänet.

Tarkenna markkinoinnissa ostajapersoonien tarinaa vastaamaan kysymykseen MIKSI, ei KUKA. Niin ympärillesi syntyy laaja uusien potentiaalisten asiakkaiden verkosto.

“Market is at intersection of your purpose and customer’s passion.” Markkina löytyy siitä risteyksestä, missä sinun tarkoitusperäsi ja asiakkaasi intohimo kohtaavat.


Minna Komulainen

Tekniikan tohtori, KTM Minna Komulainen on tutkinut digitalisaation mahdollisuuksia suomalaisissa pk-yrityksissä. Hän bloggaa digimarkkinoinnista, luovuudesta ja yrittäjyydestä digitaalinenliiketoiminta.fi-blogissa.

Vastaa